Nieuws
20 mei 2017

13de Historische Dagen 20 & 21 mei 2017

Historische Dagen

Op woensdag starten we de voorbereidingen van het weekend “ter plaatse” en dat blijkt voor het 2de jaar op rij geen overbodige luxe te zijn. Het leegmaken van de loods, verplaatsen van materiaal, het vervangen van spandoeken, het plaatsen van de bar en het hoogtepunt op woensdagavond: het versieren en aankleden van de loods en bar. Dat laatste is iets waar Maarten, Jan en Katleen naar uitkijken omdat het gewoon pure “fun” is gezelligheid en sfeer te creëren.

Ook op donderdag en vrijdag werken helpende handen verder (waarvoor dank) om alles in gereedheid te brengen voor zaterdagochtend.

Zaterdag

Na het verzamelen op het OTL-terrein en het oppeuzelen van onze ontbijtkoffiekoeken zijn we de rondrit van start gegaan.

Zoals het weerbericht voorspeld had kwam de eerste en ook de hevigste regenbui ons al na 30 minuten rijden tegemoet. Natuurlijk laten wij ons daar niet door kennen en zetten we steevast de rit verder richting de middagstop in ’t Oud Brughuys te Berlare.

Jammer genoeg blijft niet iedereen gespaard van mechanische problemen en stond er net voor de middagstop een trekker aan de kant met een defecte waterpomp.

Eenmaal aangekomen in ’t Oud Brughuys kregen we een lekkere pot groentesoep en pistolets met charcuterie voor geschoteld.

Wanneer het middageten ons van genoeg extra energie voorzien had, zetten we aan langs de dijk van de Schelde om zo onze tocht verder te zetten richting Wetteren, naar de namiddagstop in Café de Lindekens. Daar aangekomen was er al geen sprake meer van regen laat staan natte kleren, de zon was in volle glorie beginnen schijnen en zorgde voor een aangename tussenstop in de thuishaven van Leon en Marcel. Marcel was zo vrij om ons een korte rondleiding te geven in zijn verschillende schuren waar hij tal van trekkers heeft staan die allemaal piekfijn in orde staan.

Nog nagenietend van de verfrissende tussenstop zetten we de rit terug verder richting Lochristi waar we ruimschoots op tijd toekwamen voor het avondeten.

Schuurfuif

Nadat iedereen genoten had van het heerlijke avondmaal, en de meeste deelnemers plaatsnamen op de trekker om terug huiswaarts te keren werd door het bestuur begonnen met de tafels en stoelen langs de kant te schuiven om ’s avonds nog eens de beentjes te strekken op onze 2e schuurfuif. De ervaring van vorig jaar had ons geleerd dat de avonden in Mei redelijk fris konden zijn, dus hadden we voor deze editie een aantal zeilen op maat voorzien, zodat we de loods volledig dicht konden maken, zodat het effect van ons warmtekanon volledig tot zijn recht zou komen. De smeulende vuurkorf die buiten stond had dan wel enkel de rol van sfeer en gezelligheid op zich genomen, maar dat is  dan ook de  hoofdbetrachting van onze schuurfuif. We willen als bestuur niet inzetten op de grote massa aanwezigen, maar willen de aanwezigen een leuke sfeervolle  avond aanbieden in onze gezellig aangeklede schuur. De VROB dj’s van dienst deden weer hun uiterste best om de grootste klassiekers te mengen met de meest dansbare platen, en slaagden er glansrijk in om de dansvloer te bevolken.

Rond 2h werd besloten om de fuif te laten uitdoven, zodat we met ons bestuur en enkele vrijwilligers de schuur en het terrein konden beginnen klaarmaken om enkele uren later de eerste rommelmarkters te ontvangen.

Zondagochtend

Na een, eigenlijk veel te korte, nachtrust waren we omstreeks 6h30 al terug in de weer met ons bestuur om de steeds groeiende file rommelmarkters een plekje te geven op de weide. Het blijft elk jaar wat puzzelen om iedereen een plaatsje te geven maar door het voorbereidende werk van Jan en de ervaring van Jan en Wout liep dit eigenlijk van een leien dakje. Eens de aanzienlijke stroom wagens uitgeput geraakte begon zich zachtjesaan de heerlijke geur van vers gebakken spek met eieren te verspreiden rond de loods. Ook dit begint na enkele jaren een traditie te worden om de mensen die met hun trekker aanwezig zijn voor 10h, te verwelkomen met dit heerlijke ontbijt. Uiteraard kan dit ontbijt ook verkregen worden door iedereen, maar dan wel voor de democratische prijs van €2.

In de voormiddag werden nog enkele dingen in gereedheid gebracht zoals het go-cart parcours, de dorskast en het te dorsen graan werden buiten gehaald en samen met Karel Van Poucke werd onze Gregoire  dorskast opgesteld, de trekker van Karel gepositioneerd, en met de nodige voorzichtigheid in gang gedraaid. Het blijft een beetje zoeken om de trekker op de perfecte plaats te krijgen en de juiste riemspanning te vinden, maar voor een man met de ervaring van Karel, was dit geen enkel probleem, zodat enkele ogenblikken later de eerste bussel stro gezwind werd “opgegeten” door onze dorskast. Nu we wisten dat ook dit klaarstond voor onze namiddagdemo, konden we nog snel even een aperitiefje drinken en aanschuiven voor de BBQ.

Het bezoekersaantal dat voor de middag eerder aan de lage kant lag, kreeg na de middag een flinke boost, en al snel vulden alle gangen tussen de kraampjes en tussen de tentoongestelde tractoren zich met volk. Vooral de door een 1-cilinder aangedreven boomzaag had veel bekijks terwijl de zaagmachine aan een rustig, aanhoudend tempo de dikke boomstam snede per snede korter maakte. Ook de klassiekers op ons terrein zoals het schapen scheren en de dorsdemonstratie konden op heel wat belangstelling rekenen.

Toen omstreeks 15h30 de ééncilindertractoren begonnen te starten  en de gloeikoppen zich begonnen voor te verwarmen konden alle tractoren aanschuiven voor het defilé waarbij elke trekker van een woordje uitleg voorzien werd door Piet Verschelde. Net na het defilé werden enkele trekkers en personen naar de schuur geroepen door Raf, want uiteraard dienden nog enkele prijzen uitgereikt te worden. Onze voorzitter was er ondertussen in geslaagd om de schoonste boerin van Vlaanderen te overtuigen om mee op het podium te komen om de prijzen en de bijhorende zoenen te overhandigen aan de respectievelijke winnaars in hun categorie.

Ik denk dat we dit jaar echt van een succeseditie mogen spreken. Het doet ons als bestuur enorm veel deugd om na maandenlange voorbereidingen, prachtig weer,  vele prachtige mensen en taferelen te mogen ontvangen op ons terrein. Maar deze succeseditie was nooit tot stand gekomen zonder de belangloze hulp en inzet van sommige van onze leden, waarvoor vanuit ons bestuur een welgemeende 1000x dank !

 

 

 

Gerelateerd