Tractor Restauratie

Massey Ferguson 35X

In 1964 besloot mijn grootvader om zijn  Massey Ferguson TE20 te vervangen door zijn zwaardere opvolger, de, waarover dit verhaal gaat. De kleine rode tractor werd nieuw aangekocht bij Baecke in Mater (Oudenaarde) en vervolgde het werk van de TE20 op de grote boerderij. Als enige tractor moest hij al het werk in zijn eentje klaarspelen, hij zwoegde met een zware tweeschaarploeg of met een 3m brede triltand om het land zaaiklaar te maken. Verder trok hij de 4,5 ton zware kar gevuld met bladkolen of mest.

Toen mijn vader in 1987 de boerderij overnam werkte de kleine tractor nog steeds mee, maar hij had zijn dienst al lang bewezen en moest niet meer zo hard werken.Later werd de boerderij een loonbedrijf en werd de kleine 35X alleen nog gebruikt om aardappelen van het land af te voeren en in een kleine schuur te storten.Voor de rest bleef de tractor netjes op stal.

Een tweetal jaar geleden besloot ik, Steven Mampaert, om de trekker te gaan restaureren als dank voor al zijn verrichte arbeid. Ook vandaag wordt nog steeds met het trekkertje gewerkt en blijft hij het pronkstuk van onze familie!

De restauratie kende zijn aanvang in 2005 en werd tot een goed einde gebracht in 2007, waarbij het project weliswaar een winter lang werd stilgelegd. Er werd begonnen met het strippen van de tractor, verwijderen van de motorkap, spatborden en elektriciteit. Bij het demonteren van het stuur bleek dat dit er met geen stokken af te krijgen was, er werd dan maar besloten het er af te slijpen. Verder werden radiator, welke op de vooras gemonteerd staat, waterpomp en dynamo gedemonteerd. Het carter werd eraf genomen omdat er een olielek ter hoogte van de carterpakking was opgetreden. Een nieuwe pakking werd gemonteerd en de voorste dichting van de krukas werd vervangen. Nadat alle motoronderdelen terug gemonteerd waren, werden de kleppen geregeld, de motor afgesteld en voorzien van een nieuwe dichting van het kleppendeksel. Een volledige MF revisiekit met dichtingen werd erbij gehaald om onder andere de waterpomp en de versnellingsbak te voorzien van nieuwe pakkingen. Nu het motorgedeelte en de versnellingsbak afgewerkt waren, was het tijd om het remgedeelte te bekijken. De remschoenen bleken nog bruikbaar en werden enkel opgekuist. Er bleek ook serieus wat speling op de vooras te zitten. Bij inspectie bleken de bussen helemaal weggesleten. Er werd, in tegenstelling tot het monteren van nieuwe bussen, geopteerd om de assen op te lassen en nadien passend af te draaien, een minutieus werkje dat weliswaar wel een bevredigend resultaat opleverde. De vooras werd verder afgewerkt en in de grondverf gezet, nadien werd ze terug gemonteerd om de tractor verplaatsbaar te maken.

Nadat wielen, zetel, hydraulische armen en dashbord verwijderd waren, werd het resterende body-gedeelte aangepakt. Een slijpmachine, voorzien van schuurborstels, werd gebruikt om roest,vuil en vetrestanten te verwijderen. De body, nu op steunen geplaatst, werd, na het behandelen met grondverf, in de originele MF verf gezet.

De banden werden van de velgen gehaald, teneinde de velgen grondig te kunnen reinigen en afschuren. De kale velgen werden behandeld met een grond- en eindlaag. Vooraan werden nieuwe banden gemonteerd, terwijl de achterste wielen voorzien werden van tweedehandse, lage drukbanden, 450 breed (breder dan standaard), 28 inch.

Nu was het tijd om het koetswerk van naderbij te bekijken. De motorkap, vol met kleine putjes en builtjes, gaatjes en rotte plekken was eerst aan de beurt.De gaten werden in vierkant uitgeslepen, en hersteld met plaatwerk uit olievaten. De achterkant werd opgelast met puntlassen waarna alles terug werd afgeslepen, bijgewerkt met plamuur en terug afgeslepen tot alles perfect was. Nadien werd alles in de spuitplamuur gezet en terug afgeschuurd. Na maanden werk en op het moment dat de motokap klaar was voor het spuitwerk, is met een domme onvoorzichtigheid.de motorkap van de vorklift gevallen met als resultaat een dikke buil, recht op de plaats waar het MF-embleem moest komen. Maanden werk verloren, terug uitblutsen, plamuren en afschuren tot de kap uiteindelijk klaar was om in de verf te zetten. Er werd een grondlaag voorzien gevolgd door twee eindlagen, doch door stof, vliegjes en verkeerde verdunner moest de eindlaag twee keer herspoten worden om een bevredigend resultaat te bekomen. Het resultaat is dat er uiteindelijk vier eindlagen op de motokap gezet werden. De achterspatborden waren zo slecht dat geopteerd werd om nieuwe te monteren. Deze nieuwe spatborden, de gekende schelpjes of halve manen waren niet naar mijn zin en werden afgeschuurd tot bloot ijzer, in de spuitplamuur gezet en voorzien van een grondlaag en twee eindlagen. De hydraulic werd volledig op punt gezet, alle spelingen werden weggenomen, nieuwe assen gedraaid en er werden zelfs nieuwe bevestigingskruisen gemaakt.

Er werd volledig nieuwe elektriciteit aangebracht, enkel de lichten zijn origineel gebleven, doch voorzien van nieuwe H4 lampen.

De oude zitting werd vervangen door een nieuwe, replica weliswaar, omdat een originele niet meer te vinden is, het chassis en de vering werden zelf gemaakt om zo origineel mogelijk te blijven. Tevens werden een nieuw stuur, oliedrukmeter en ampèremeter gemonteerd. De zoektocht naar de juiste stickers heeft ook heel wat tijd in beslag genomen: originele MF-stickers zijn niet rood maar purper, zodat uiteindelijk geopteerd werd om er te laten maken op bestelling om alsnog het gewenste resultaat te verkrijgen.

De liters verf die ik op de trekker gespoten heb zijn niet te tellen.Een wilde vriendin deed veel schuurwerk, o.a. opschuren van dasbord instrumenten en koetswerk. De trekker heeft ondertussen al deelgenomen aan de Werktuigendagen in Oudenaarde, hij was toen net één dag volledig af en zal ook deelnemen aan de Internationale Vrouwen Tractoren Dag in juni,

Een familiepronkstuk om fier op te zijn!

Technische gegevens van de Massey Ferguson 35X: 
Motor type: Perkins diesel (watergekoeld)
Aantal cilinder : 3
Cilinderinhoud : 2,5L
Motorvermogen : 44PK bij 2000 tr/min
Cilindervoeringen : droog
Brandstofpomp : C.A.V. (rotatief)
Aftakas : 3 standen
-op motortoerental
-neutraal
-op rijsnelheid
 
Aantal werkuren : 16569 h

Eigenaars:

Mampaert Gaston

Mampaert Hervé

Mampaert Steven

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag