Tractor Restauratie

RESTAURATIE MASSEY FERGUSON Maarten Verdonckt

De trekker werd een 2-tal jaar geleden gekocht in Wingene, waar hij per toeval gevonden werd bij een verdeler van landbouwmachines.
Het arme vehikeltje was een lange tijd daarvoor overgenomen en stond nu ergens langs de kant te verkommeren. Eens de machine met de vrachtwagen naar huis gebracht, kon het echte werk beginnen. Het eerste probleem was vlug ontdekt, de trekker had een platte batterij en gaf geen kik. Na de startkabels bij de hand genomen te hebben, startte hij verbazingwekkend goed, wetende dat hij al minstens een half jaar niet meer gedraaid had. Maar het tweede probleem was minstens even vlug ontdekt. Om het even welke versnelling genomen werd, de trekker bleef achteruit rijden. Een mechanisch probleem dat al wat dieper te zoeken was.

Er werd besloten om de machine eerst volledig te ontmantelen en daarna op zoek te gaan naar de oorzaak van dit probleem. Bij het ontmantelen was het wel even wennen aan de Engelse inch-maten. Eens de trekker volledig gedemonteerd was, maar toch nog verplaatsbaar, werd hij op de aanhangwagen getrokken om een eerste reiniging te ondergaan. Deze reiniging bestond uit het onder druk reinigen met stoom. Dit gaf al een zeer zichtbaar effect, daar de verf bijna volledig begon af te bladeren. Na de eerste reiniging volgde de meest intensieve, het zandstralen. Wegens het grote aantal onderdelen en een bijna niet te verplaatsen achterbrug en motor werd besloten om deze klus zelf te klaren.
Hiervoor werd een machine gehuurd die normaal dient om gevels te reinigen, maar met een paar kleine aanpassingen lukte dit wonderwel.

Uiteindelijk heeft het twee volle dagen geduurd vooraleer alle stukken van vuil en verf ontdaan waren. De daaropvolgende week kon begonnen worden aan de ondertussen steeds langer wordende lijst van mankementen: speling op alle lagers controleren, versnellingsbak maken, stuurhuis demonteren enz. De kostprijs van de onderdelen, waarvan sommige uit Engeland moesten geïmporteerd worden viel soms lelijk tegen. Het probleem met de versnellingen kwam redelijk vlug boven water. Bij het openen van het deksel van de versnellingsbak (wat een hele klus is, gezien het complete dashboard en stuurhuis hierop gemonteerd staan) werd duidelijk dat de twee vorken niet gelijk stonden en dat ze redelijk uitgesleten waren, waardoor hij dus eigenlijk gewoon tussen twee versnellingen in stond. Vermoedelijk moet dit gebeurd zijn tijdens het transport want bij het laden, ging hij perfect in alle versnellingen.

Na enkele slapeloze nachten werd een pasklare oplossing gevonden. De gleuf in de vork waar de versnellingspook in past werd een paar mm uitgefreesd. Nadien werd hier een soort schelpje ingelegd. Een systeem dat een beetje te vergelijken is met een ijzeren ring die men kan draaien om een juiste binnenmaat te bekomen. Deze creatieve oplossing werkt tot nu toe perfect. Het motorblok zelf werd niet onder handen genomen, omdat die nog in redelijk goede staat leek te zijn. Na alle noodzakelijke onderdelen vernieuwd en gereinigd te hebben werd de trekker terug gemonteerd en volledig ontvet.

Als basis voor het spuitwerk werd gekozen voor drie lagen grondverf, die besteld werd bij een firma, gespecialiseerd in het maken van verven voor allerhande landbouwmachines. Het doorgeven van merk, type en bouwjaar volstaan om enkele ogenblikken later de verf in de ketel te zien lopen. Als eindlaag werden nog twee lagen hoogglanslak gespoten. Van zodra de wielen, motor en achterbrug klaar waren, kon begonnen worden met het volledig herleggen van het elektrisch circuit. Het monteren van het zekeringskastje was een beetje zoeken. Dit moest immers onder de motorkap komen en nog liefst voorzien worden van nieuwe schuifzekeringen. In één beweging werd ook het relais van de richtingaanwijzers vervangen. Elke functie (richtingaanwijzers, grootlichten, dimlichten) kreeg zijn eigen kleurtje van kabel en de hele bundel werd tenslotte gewikkeld in een daarvoor bestemde gaine.

Vervolgens kon met de montage van de carrosserie begonnen worden. Hiervoor werd beslist om alle vastgepuntte moertjes met Engelse schroefdraad te doorboren en te voorzien van metrische draad om toch gedeeltelijk verlost te zijn van die Engelse sleutels. Na het vervolledigen van de carrosserie konden de eerste testritten uitgevoerd worden en die maakten het geleden leed natuurlijk al héél wat lichter. Al bij al hebben alle werkzaamheden toch een kleine twee jaar in beslag genomen. Er is niet altijd even vlug aan verder gewerkt, maar zeker altijd met even veel liefde !!!

met speciaal woordje van dank zijn vader en aan Bert

Technische Gegevens : 
Merk: Massey Ferguson
Type: 65
Motor: Perkins
Brandstof:Diesel
Bouwjaar: 1959
Max. snelheid: 32km/h
Cilinderinhoud: 3300cc
Aantal cilinders: 4
Aangedreven wielen: 2
Hefinrichting: Ja
Aftakas: Ja
Dubbele koppeling: Ja
Boring en slag: 91x127mm
RPM: 2000
Gewicht: 2046kg
PK(Nebraska Test 745; mei 1960): 42

Gerelateerd

Tags

Masseu-Ferguson 65

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag