Tractor Restauratie

Restauratie van een BM Volvo 350.

De trekker is van Willy Warrens. Willy kan dit zelf. niet meer doen, en omdat we een tiental jaren iedere week een halve dag samen aan zijn oude spullen wat prutste, heeft hij mij gevraagd om de 350 te restaureren. Een mooi project voor in de winter en met corona.

Eerst de kabine die op geroest was er afgehaald en rechtstreeks in de oudijzerbak gekieperd en de trekker eens goed afgestoomd. De moter die vast zit eerst bekeken. De uitlaat staat bij deze trekkers naar boven en was niet afgedekt. Dus er was kans dat er water op een van de cilinders stond. Kop er dan maar afgehaald en de middelste cilinder stond vol water. Na overleg de moter uit elkaar gehaald om te bekijken wat er verder nog versleten zou zijn. De krukas lagers zaten op het koper. Er waren stukken van de zuiger tussen de veren weg gebroken.  En de cilinderbussen waren ingelopen.  En zo werd het een gehele revisie.

De zuiger waar water op gestaan had zat behoorlijk vast. Met de portpower de zuiger naar beneden geduwd en met een topslijpertje al het roest weg geslepen zodat de zuiger er uit kon gehaald worden.  Onderdelen besteld en de krukas laten slijpen. Terwijl dat weg was ben ik maar aan de vooras begonnen.

Fuse's opgelast en afgedraaid, nieuwe bussen gedraaid zodat de speling overal af was. Bij een fusée was aan de bovenkant de tandjes bijna weg zodat de stuurarm er niet meer vast op te zetten was. Daar de fuse dikker gelast en afgedraaid en de stuurarm uitgekotterd en een spie in gemaakt zodat het geheel terug paste. 

De remmen uit elkaar gehaald en er nieuwe bekleding er op gezet.  Alle stangen van de rembediening los gemaakt en oogjes opgelast waar nodig en passend gemaakt.  De lift lekte overal. Deze uit elkaar gehaald en alle ringetjes en pakkingen vervangen.

De electrische bedrading volledig vernieuwd en een moderne zekeringkast met steek zekeringen gebruikt. Dan volgde het proef draaien. Na de eerste rook van de olie die gebruikt is om alles te monteren was er niet veel rook meer te zien en kon er verder gegaan worden met het plaatwerk. Aan het plaatwerk was niet zo veel werk, maar aan de neus was wel wat werk. Van een andere neus wat ribben afgehaald en gebruikt om de beste te herstellen. Na alles in de grondverf en de lak gezet te hebben werden alle onderdelen gemonteerd.

Verslag en foto’s :  Wout van Delft.

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag