Tractor Restauratie

Restauratie Deutz 4006 Allrad.

Tekst en beeld : Filip Van Dender

Aankoop weide = aankoop tractor.

Dus redelijk snel stond er een deutz 4006.

Maar na wat surfen, merk je op dat er ook 4006 met Allrads zijn gebouwd. En deze zijn blijkbaar heel zeldzaam door hun vroegere verkoopsprijs. Je kon voor dat geld toen makkelijk een 6006 aankoop en daarbij hadden ze schrik dat er hoge kosten konden optreden aan de vooras.

Dus na wat zoeken toch eentje kunnen vinden in Frankrijk. Franse uitvoering  met de 28” velgen en de aartslelijke verstelbare velgen vooraan.

Na hem enkele maanden gebruikt te hebben in de zomerperiode.

gestart met hem volledig te demonteren. Het was eerst de bedoeling om hem gewoon deftig en bruikbaar te zetten. Maar al snel merk je dat je beter hem volledig grondig opmaakt omdat je toch elke stuk in je handen hebt. Dus elk vrij moment, ging naar het opmaken van de tractor. Het was zelfs zo erg dat de vrouw zelfs zei, “zeg er bestaat wel nog iets anders dan tractor he”

moet wel zeggen we zijn soms wel extreem bezig geweest. Wat kon moest en kon vervangen worden, is vervangen. Tot zelfs allemaal dezelfde vijsjes gebruikt, waar je achteraf tot de constatatie komt dat je deze nooit meer gaat zien of niemand dit zelfs opmerkt. 😉

Bij het demonteren van de motor waren telkens de bovenste zuigerveren gebroken. (Maar starten deed hij nog als de beste.) Het was duidelijk dat deze ooit nieuwe zuigerveren had gekregen maar geen nieuwe cilinders. Met breken tot gevolg.

Dus een complete revisie drong zich op.

Vele onderdelen waren zoek of niet meer origineel, en heb dus een 4006 afbraak gekocht voor onderdelen. Hiervan kon ik dan veel onderdelen gebruiken dat hem origineler maakte. ook de achtervelgen vervangen van 28 naar 32”

De 18” velgen heb ik dan kunnen vinden ergens in een vergeten plaatse boven luik. Wat die man liggen heeft overtreft de verbeelding. Denk dat die wel meer dan 300 tractoren ooit heeft afgebroken. Alles zit in metalen rekken per merk en type gestockeerd.

Heb daar nog een originele brede gatenbalk kunnen kopen en nog enkele kleine dingen. Zodat mijn tractor nu bijna volledig origineel is.

Naar mate de restauratie verliep werd het me meer en meer duidelijk dat deze wel een heel zeldzame uitvoering is. De verliefdheid en passie naar perfectie werd groter met de dag. En zijn we tot bijna in het extreme gegaan om deze tot een mooi resultaat te brengen.

Aangezien de tractor van Frankrijk kwam, moest deze ingeschreven te worden in België. Ik kon kiezen als oldtimer of als tractor.

Ikzelf heb voor het laatste gekozen.

Ik kon nog langs gaan bij de douane, en daarna richting keuring voor administratieve keuring.

Alles verliep heel vlot, te vlot. Tot ik voor de technische keuring hem ging aanbieden. Daar merkte ze op dat het chassisnummer totaal niet klopte.

En inderdaad bij de douane hadden ze een vergissing gemaakt. Ze hadden de postcode genomen i.p.v. het chassisnummer. Dus ik kon weer van vooraf aan beginnen…
 

Maar na ongeveer 9 maanden werken zijn we tot een resultaat gekomen dat wel mag gezien worden.

De tractor staat in een goede afgesloten garage met een doek over.

Het is zo erg zelfs dat ik niet wil dat hij buiten komt als het regent of nog door modder ga mee rijden.

 

Bij het bijna beëindigen van de restauratie kom je in een fase (spreek dan wel voor me zelf) dat je schrik krijgt om op je honger te komen te zitten. Dus begin je automatisch te zoeken naar een ander project…. Met als resultaat een Deutz 6006 Allrad met chassisnummer (4). Het is trouwens al zo dat er al meerdere Deutz 06 tractoren staan. En dan streven we telkens om die te vinden van de eerste generatie met de donkere groene kleur en de gegoten voorlip. En dan liefst een niet gewoon model…

Gerelateerd

Tags

Deutz, Deutz 4006

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag