Tractor Restauratie

Restauratie Renault Goelette

Verslag en Foto's : Herman Van Hauwermeiren 

Ik ga er toch eens werk van moeten maken.Nu ondertussen al 5 a6 jaar geleden was ik aan de praat met een vriend ook geinteresseerd.
in oud en minder oud ijzer dat nog kon bollen. Hij verzameld zowat alles waar hij ooit mee gereden heeft .Ik vooral dingen die dreigen op het oud-ijzer te belande.
Zo stond er in zijn, nog aan te leggen, tuin een oude Renault Goelette volledig te verkommeren.
Eentje met een beetje geschiedenis. Het was immers één van die Goeletten die destijds door het franse leger aan belgie zijn overgemaakt in het kader van de oorlogsschuld.
In Frankrijk gebruikt als radiowagen bij het beroemde en beruchte  legion etrangé . Later in Belgie verder gebruikt als radiowagen  bij de landmacht.
In Belgie kreeg het ook zijn bijnaam van jaenette,omdat het de onhebbelijke gewoonte had bij een te bruusk rem manoeuver op zijn neus te gaan staan met zijn achterste omhoog.

Mijn vriend had een paar weken eerder bij mij op het erf mijn woonwagen gezien er was er ook in geïnteresseerd om zich zo een oude werfwagen aan te schaffen als speelhuis voor de kinderen. Dus kwamen we tot een akkoord  ik zocht voor hem een oude werfkeet in redelijke staat en ik mocht met de goelette naar huis. Slepen want het ding wou maar niet starten Waarschijnlijk was de naft die er in was ook van kort na de oorlog.

Eens thuis heb ik hem netjes binnen gezet om eens helemaal op te drogen en hem volledig te ontdoen van al zijn lompen hij stond er echt bij als een schooier.
Na een vluchtig nazicht stond ik er van versteld dat al het hout en de karosserie nog in heel goede staat waren na zoveel jaren buiten in weer en wind.
Maar wat nu, het staat daar nu ,wat moet ik daar nu van maken. Moet het weer in origineel militair of gaan we er iets anders mee doen.

Eerst eens gaan zien wat er op internet van te vinden was. Ik ben op de site van de goelette club van belgie gestoten en daar heel snel een paar goelettisten van een speciaal soort ontdekt. Na een paar dagen  genoeg inspiratie ,een paar schetsen, wat info over de mechaniek en wij weg.

De eerste hindernis, starten .Begonnen met de benzinetank open te maken. In de vloer van de laadbak zit een luikje, daaronder de benzinemeter, open maken ,meter verwijderen, langs deze weg de tank leegmaken, er zat een liter condenswater in, en kuisen .Nieuwe naft in de bak. Bougies kuisen ,en starten. Hij deed het, zij het wat sputterend en proestend, hij  deed het.

Heel klein ritje, remmen, om naar rechts te draaien moest je niet eens sturen. Terug binnen en de remmen aanpakken. Vooraan ging het vrij vlot ,alles nog in goede staat en alles los vrijwel geen roest in de tamboers. Achteraan een ander paar mouwen. Hoe moest ik die tamboers er af krijgen.

Na wat zoekwerk, bij de mannen van de goeletteclub , en verder op internet, een werkplaats handboek gevonden. Eerste probleem, u neemt de speciale poulietrekker  om de tamboers te verwijderen. Aangezien ik er geen had en nergens een kon vinden zat er maar een ding op ,er zelf een maken.
Een ganse dag passen , slijpen ,lassen, later kon ik er ,met behulp van een ferme tik van een hamer , er de eerste tamboer aftrekken. Remcilinders zo vast as wat, open en kuisen en rubbers vervangen. Nog niets, de flexibels ,potdicht , vervangen . Andere kant het zelfde en alles ok. Hij beist dat het een plezier is. Bij kort remmen gaat hij zeker 30cm naar beneden.

Nu nog wat dichtingskes vervangen andere olie op en hij staat mechanisch redelijk in orde. Tot zo ver de mechaniek nu de esthetiek, dat is een ander paar mouwen.
Terwijl ik bezig was aan rem en co zag ik in mijn ooghoek steeds mijn woonwagen staan.
Als ik nu eens in de achterbak van de Goelette een slaapvertrek kon maken en dat in combinatie met de woonwagen dat zou een heel mooi getrek worden.

Er aan begonnen de laadbak strippen. De beugels opkuisen en antiroest behandeling geven. Beugels met hout bekleden en kader maken. Raampjes insteken en het dakgedeelte uitbuigen. Voor en zijkanten bekleden. Achter partij met deur maken .Isolatie aanbrengen en bekleden. Oef dat was al dat.

Voor de binnen inrichting is het een ode aan de jaren 50.  Ik heb een slaapkamer van de jaren 50 uit elkaar gehaald en op maat aangepast. Jaren 50 ,gebogen deuren vloeiende lijnen en nieuwe materialen.  Het stapelbed, kan ook worden omgevormd tot tweepersoons met een paar handelingen. 

De cabine op zich ,wou ik wel behouden ,als open cabine. Alles in bache ,gaf wel wat problemen. Daarom heb ik er voor gekozen om een metalen opbouw te maken met twee zijruitjes , gemaakt van achterzijruitjes van ,ik weet het ,de concurrentie, een twee pk van citroen. Maar volgens mij volledig passend in de tijdsgeest.

Hierbij heb ik geopteerd ,om met een half open dak  ,toch  nog in de geest van het oorspronkelijk ontwerp van de goelette te blijven.
Stukken van de zijruitverbinding en het dak  heb ik met stoom geplooid in triplex. Afgewerkt met een,oprolbaar, bache  dak.

Kleur kiezen is niet altijd makkelijk ,maar nu voor mij wel.

Ik heb er voor gekozen(om nergens aan te komen een twee drie)om heel het getrek ,woonwagen én goelette, in de zelfde kleurcombinaties te zetten. Hetzij ,eierschaal en diepgroen als basis met naturel hout als contrast. 

Het plezantste van de restauratie is voorbij. Nu nog de papierwinkel.

Het ging hier om een ex militair voertuig. Zonder papieren..
Op zoek naar de aankoopbewijzen .Gevonden.
Op zoek naar de bewijzen van herkomst. Militair. Gevonden  .
Op zoek naar inschrijvingspapieren. Gevonden.
Aanvraag voor verzekering, het betreft hier een lichte vracht. Gevonden. 

Met een groot hart naar Zwijnaarde . Eerst een hele rit alom ,dit ding rijd maar veilig onder de 60km per uur, dus alle grote wegen meiden. Met een omtrekkende beweging over Eke naar Zwijnaarde , aangekomen op de keuring .Enige konsternatie bij het personeel. Heel gewillige mensen en heel hulpvaardig. De oldtimerkeuring volledig doorlopen. Geslaagd in de remtest !. Papier voor een O plaat op zak . 

Ik ben nu de gelukkige bezitter van een Renault Goelette in rijvaardige staat.

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag